Vedtægter
Vedtægter for Grænseegnens Mountainbike Klub
1. Hjemsted: Klubbens navn er ” Grænseegnens Mountainbike Klub ” med hjemsted i Åbenrå Kommune.
Klubben er organiseret som en selvstændig forening med CVR-nummer 39365804.
2. Kerneområder:
- Bredde mountainbike som henvender sig til motionister i alle aldre.
- Talentudvikling – løbende når talent spottes.
- Elite mountainbike – måske på lidt længere sigt, når bane og træningsmuligheder er gode.
3. Formål:
Formålet med klubben er
- At udbrede kendskabet til mountainbikesporten
- At skabe et givende træningsmiljø for mountainbikere
- At skabe et sundt og socialt netværk for nye såvel som erfarne udøvere af mountainbikere
4. Drift:
Klubbens drift dækkes gennem sponsorater, offentligt tilskud, overskud på arrangementer og medlemskontingent. Overskud af klubbens drift kan alene komme klubben/klubbens medlemmer til gode.
Bestyrelsen kan godkende, at formanden alene eller sammen med regnskabsføreren i fællesskab kan
- tegne klubben og
- kan disponere over klubbens formue, samt til at
- tegne klubben i økonomiske anliggender,
- herunder at disponere over klubbens midler via internet bank
- Ved økonomiske dispositioner/bilag kræves dog altid underskrifter af formand og regnskabsføreren inden regnskab udarbejdes.
Regnskabsføreren fører medlemsprotokol og et specificeret regnskab. Regnskabsføreren skal til enhver tid
følge den af bestyrelsen vedtagne forretningsorden. Revisoren kan til enhver tid forlange at få
regnskabet og kassebeholdningen forevist.
5. Bestyrelsen
Stk.1
Bestyrelsen består af 5 personer primært fra klubben, dog kan 1-2 medlemmer vælges
udenfor klubben, hvor særlige kompetencer er påkrævet. Bestyrelsen består af en formand,
en regnskabsfører og 3-4 bestyrelsesmedlemmer plus evt. 1 rytterrepræsentant.
Der kan vælges 1 suppleant til bestyrelsen.
Bestyrelsesmedlemmer og suppleant vælges på generalforsamlingen.
Stk. 2
Med reference til bestyrelsen kan der dannes diverse udvalg til varetagelse af interesseområder
og arbejdsopgaver. Disse udvalg kan nedsættes på klubaftener tilgængelig for alle medlemmer
i klubben. Desuden kan bestyrelsen til enhver tid efter behov nedsætte udvalg eller ophæve
udvalg.
Stk. 3
Formanden indkalder til bestyrelsesmøder efter behov, eller når et bestyrelsesmedlem ønsker
det. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsen er til stede.
Formanden leder møderne, og i tilfælde af stemmelighed, hvor afgørelse skal træffes, er
formandens stemme udslagsgivende.
Der tages referat af møderne og disse synliggøres overfor medlemmerne via facebook gruppen.
Formanden er berettiget til at handle på klubbens vegne i sager, som ikke tåler udsættelse,
men skal i så fald fremlægge sagen ved førstkommende bestyrelsesmøde.
Stk. 4
Bestyrelsessuppleanterne og rytterrepræsentant har ikke stemmeret i bestyrelsen.
Suppleanter er ikke forpligtet til at møde op til bestyrelsesmøder, med mindre denne i kraft af
rollen som suppleant er indkaldt af formanden.
Stk. 5
Klubbens regnskabsår er kalenderåret, 1. januar til 31. december. Regnskabet føres af
regnskabsføreren og denne aflægger regnskab på den årlige generalforsamling.
Stk. 6
For bestyrelsens medlemmer gælder dansk rets almindelige erstatningsregler, men
medlemmerne hæfter i øvrigt ikke personligt for klubbens økonomiske forpligtelser.
Ved køb, salg og pantsætning af fast ejendom kræves underskrift fra samtlige
bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 7
Bestyrelsens medlemmer skal være myndige. Bestyrelseshvervet er ulønnet, mens
rejseudgifter og andre udgifter i medfør heraf kan afholdes af klubben.
6. Kontingent
Stk. 1
Forslag til kontingentet indstilles af bestyrelsen. Det årlige kontingent fastsættes ved
generalforsamlingen. Kontingentperioden dækker 1. marts til udgangen af februar året efter og betales
forud. Opkrævning udsendes ikke, men bekendtgøres på Facebook gruppen umiddelbart efter generalforsamlingen med kontingentstørrelse
og anvisning om hvordan kontingentet skal betales.
Såfremt kontingentet ikke er indbetalt 4 uger
efter forfaldsdato, medfører dette udelukkelse fra al aktivitet omkring klubben, indtil
betalingen har fundet sted.
7. Indmeldelse og udmeldelse
Stk. 1
Der kan opnås medlemskab af klubben fra det år hvor et medlem fylder 8 år, såfremt der
ikke er et økonomisk mellemværende med klubben, andre cykelklubber.
Deltagelse i træning og øvrige aktiviteter kan være betinget af en minimumsalder, som
fastsættes af trænerne i samarbejde med udvalgene. Oplysninger om alderskrav vil fremgå af
konditionerne for de enkelte træningshold og/eller aktiviteter.
Personer, der ønsker at blive optaget som medlem, må udfylde skriftlig indmeldelse, der bl.a.
indeholder navn, fødselsdato, emailadresse og bopæl til klubbens bestyrelse. Såfremt et
medlem ikke er myndigt, skal indmeldes ske med en værges samtykke. Et hvert medlem er
pligtigt at meddele ændringer i adresse og emailadresse.
Betaling af kontingent sker elektronisk via det af bestyrelsens anviste system.
Stk. 2
Udmeldelse kan ske skriftlig til bestyrelsen via email med 14 dages varsel til udgangen af en måned.
Medlemmet har krav på en skriftlig bekræftelse på udmeldelsen.
Ved udmeldelse refunderes ikke forudbetalt kontingent.
8. Generalforsamling
Stk. 1
Generalforsamlingen er højeste myndighed i klubbens anliggender. Den afholdes en gang
årligt inden den 1.marts.
Stk. 2
Kandidater til bestyrelsen skal meddeles senest 2 uger inden Generalforsamlingen.
Stk. 3
Bestyrelsen udsender indkaldelse til generalforsamlingen i henhold til vedtægterne
til det enkelte medlem via facebook gruppen med mindst 14 dages varsel.
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være indsendt skriftligt via
email til bestyrelsesformanden senest 8 dage før generalforsamlingen.
Stk. 4
Dagsordenspunkter på generalforsamlingen er:
- Valg af dirigent.
- Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
- Fremlæggelse af regnskab for det forløbne år til godkendelse.
- Fremlæggelse af budget for det kommende år til godkendelse.
- Fastsættelse af kontingent.
- Planer for det kommende år.
- Behandling af indkomne forslag.
- Valg af bestyrelsesmedlemmer.
- Valg af revisor og suppleant for revisor
- Eventuelt – under dette punkt kan intet besluttes.
Stk. 5
Generalforsamlingen bestemmer afstemningsmåden og er beslutningsdygtig uanset antallet af
fremmødte medlemmer.
Ved vedtægtsændringer kræves 2/3 flertal af de fremmødte medlemmer.
Stk. 6
Generalforsamlingen ledes af en på denne valgte dirigent.
Stk. 7
Stemmeret på generalforsamlingen har ethvert medlem, som er fyldt 18 år og som har været
medlem af klubben i de seneste 2 måneder før generalforsamlingen og som ikke er i
kontingentrestance.
Stemmeafgivning kan udelukkende udøves ved personligt fremmøde.
Stk. 8
På generalforsamlingen fremlægges det forgangne års regnskab, der forinden er revideret af
en af generalforsamlingen valgt revisor. Revisor kan ikke være medlem af klubben.
Der vælges endvidere en suppleant for revisoren.
Stk. 9
Der udarbejdes referat/protokol over generalforsamlingen, som gøres tilgængelig for
medlemmerne via email.
9. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller
senest 3 uger efter at mindst 1/4 af de stemmeberettigede medlemmer har forlangt dette.
Dette sker ved skriftlig henvendelse til formanden via email, og med angivelse af hvilke
forslag, der ønskes behandlet.
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med 14 dages varsel via det enkelte medlems email.
Der udarbejdes referat/protokol over den ekstraordinære generalforsamling, som gøres
tilgængelig for medlemmerne via klubbens hjemmeside.
10. Udelukkelse og eksklusion
Gør et medlem efter bestyrelsens skøn sig skyld i en adfærd, der krænker/skader klubbens
anseelse eller ved usportslig optræden, kan medlemmet ekskluderes.
Spørgsmålet om eksklusion skal afgøres på førstkommende bestyrelsesmøde, en eksklusion
kræver mindst at 2/3 af bestyrelsen har stemt for eksklusionen.
Vedkommende skal, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse, have haft lejlighed til at fremføre
sit forsvar, og medlemmet kan kræve at spørgsmålet om eksklusion afgøres på en
ekstraordinær generalforsamling. Medlemmet har krav på, ved fremmøde at forsvarer sig.
Et medlem der er ekskluderet jf. denne paragraf kan senere alene optages som medlem ved
en ny generalforsamling.
11. Doping
Stk.1
Klubben kæmper aktivt for en ren sport.
Klubben følger love og regler fra Antidoping Danmark.
Begrundet mistanke om brug af doping fører til karantæne og positivt dopingresultat fører til
øjeblikkelig eksklusion af medlemmet, hvor reglerne i § 10 ikke finder anvendelse.
Stk. 2
Et medlem som anvender midler, der er registreret på listen over forbudte midler jf.
Antidoping Danmark, er forpligtet til at få indhentet de fornødne attester, som til enhver tid
skal kunne forevises.
- Etisk regelsæt for medlemmer i klubben
- Vis respekt for dine medmennesker.
- Vis respekt for naturen.
- Tag kraftig afstand fra doping.
- Vær villig til at yde et stykke arbejde for klubben.
- Vær med til at opbygge en harmonisk Klub, hvor der hersker et godt kammeratskab og sammenhold.
- Vær med til at hjælpe hinanden under træning, f.eks. ved defekt/styrt.
- Overhold alle færdselsregler og udvis særlig agtpågivenhed og venlighed ved mødet med andre brugere af f.eks. et skovområde.
- Vær med til at profilere vores sponsorer mest muligt, hvorfor det også er bedst, at al cykling i klubbens regi foregår i officiel klubdragt ligesom der altid bæres hjelm under træning og konkurrence.
13. Børneattest
Alle bestyrelsesmedlemmer, samt alle medlemmer der arbejder med børn og unge, skal give
skriftlig tilladelse til at børneattest indhentes. Hvis en sådan tilladelse ikke gives, kan
vedkommende ikke være i bestyrelsen eller arbejde med børn og unge.
Det er formandens ansvar, at der indhentes de fornødne attester og da børneattesten vedrører
fortiden, er det formandens ansvar, at der efterfølgende foretages opfølgning i form af
stikprøver.
14. Opløsning
Klubbens opløsning kan kun ske ved en ekstraordinær generalforsamling, hvor mindst
halvdelen af stemmeberettigede medlemmer er fremmødte, og mindst ¾ af de fremmødte
medlemmer stemmer derfor. Er denne generalforsamling ikke beslutningsdygtig, kan
bestyrelsen indkalde til ny generalforsamling, med minimum 8 dages varsel. Ved denne
generalforsamling er almindeligt stemmeflertal tilstrækkeligt til vedtagelse af opløsning.
På generalforsamlingen skal der samtidig træffes bestemmelse om, hvad der skal ske med
klubbens formue, herunder fast ejendom og løsøre, dog er simpelt stemmeflertal her
tilstrækkeligt.
I tilfælde af klubbens opløsning skal den formue, der er i behold, båndlægges i fem år.
Såfremt der indenfor denne periode tages initiativ til oprettelse af en ny Klub med samme
formål, tilfalder midlerne denne klub.
Efter båndlæggelsens udløb tilfalder midlerne HFIF, som donerer beløbet til økonomisk mest trængende afdeling.
Vedtaget på generalforsamling den 04.02.2018, og gældende fra d. 01.04.2018.
Underskrevet af klubbens ansvarlige bestyrelse:
Dato: 04.02.2018
_________________ ________________ _____________________
Kenneth Boye Jensen Per Beck Nikoline Herzog
_________________ ________________ _____________________
Kennet Petersen Jacob Jacobsen Bent Thestrup